Gdy badany opowiada, zwracać trzeba uwagę nie na ilość wiadomości pamięciowych, lecz na sposób ich użytkowania, np. czy gubi się w szczegółach tracąc wątek, czy posługuje się wykutymi na pamięć frazesami, czy w osądach swoich jest samodzielny, czy rozgranicza to, co ważne od tego, co nieważne, czy używane pojęcia są ostro od siebie odgraniczone, czy rozumie on pojęcia, które przytacza, czy opowiada rozwlekle, czy umie się streszczać. Głuptacy o...
Celem zobrazowania na przykładzie ogniskowych zaburzeń psychicznych warto przytoczyć tu in extenso życiorys, napisany przez chorego,      u którego stwierdzono mnogie glejaki mózgu. Urodziłem się Kieleckim ,ukończyłem gimnazjum. Po upływie ukończeniu szkoły wstąpiłem u do wojska polskiego. Zwolniłem się do cywila . Po roku 1950 wstąpiłem do cywila w charakterze charakterze roboty cywilnej wstąpiłem na budowlę, żebym mógł pić prze...
Traktowanie oligofrenii jako jednostki nozologicznej jest również niedopuszczalne, gdyż przygniatająca większość tych przypadków powstaje z przyczyn nabytych. Wynika z tego, że metody statystyczne wprawdzie imponują ogromem liczb, lecz dotyczą materiału nie przebadanego  w szczegółach, zwłaszcza co do etiologii. Te same uwagi nasuwają się co do usiłowań wykrycia praw Mendla na materiale statystycznym. Przede wszystkim pojęcie cechy nie jest jasno w ...